معرفی خودروی تارا + فیلم و عکس های جذاب

انتشار 17 مهر 1401
مطالعه 4 دقیقه

تارا یک خودروی سواری از خودروساز ایرانی، ایران خودرو است. این خودرو، مدل فیس‌لیفت پژو 301 است و از سال 2020 تولید می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی خودروی تارا + فیلم و عکس های جذاب

پس از امضاء برجام و آغاز همکاری‌های مجدد میان ایران‌خودرو و گروه پژو/سیتروئن، زمزمه‌هایی در خصوص تولید محصولات جدید پژو در کشور به گوش رسید و با مشاهده محصولاتی نظیر پژو 301 و 2008 امیدهایمان برای تحقق این امر زنده شدند؛ اما با آغاز تحریم‌های مجدد، فرانسوی‌ها خیلی زود بازار ایران را ترک کردند و تنها پلت فرم FP1 پژو/سیتروئن برای خودروساز وطنی باقی ماند. ایران‌خودرو هم با استفاده از همین پلتفرم موفق شد به نسخه ملی با کد IKP1 دست یابد تا با بازنگری در طراحی و برخی تغییرات دیگر مدل ایرانیزه پژو 301 یعنی K132 یا به عبارت دیگر تارا را معرفی نماید. خودرویی که به عقیده بسیاری افراد ضعف‌های در بحث مونتاژ و طراحی دارد و گویی با عجله روانه بازار شده اما بواسطه بهره‌مندی از آپشن‌های ایمنی قابل قبول و ساختار شاسی و بدنه نسبتاً جدید خود میتواند در بحث‌های امنیتی حداقل از تولیدات قدیمی ایران‌خوردو یک سر و گردن بالاتر قرار گیرد و به کمک پیشرانه تقویت شده TU5+ و فضای مناسب کابین، نیازهای معمول مشتریان را پاسخگو باشد. البته به غیر از نسخه دنده ای که در این صفحه به آن پرداخته ایم، نسخه تارا اتوماتیک نیز توسط ایران خودرو عرضه شده است.

تارا

تارا

تارا یک سدان خانوادگی در کلاس ابعادی C است و به نوعی نسخه ایرانی پژو 301 محسوب میشود. این محصول از نظر پلتفرم، ایمنی، ابعاد، فضای کابین و بسیاری مشخصات دیگر شباهت‌های بسیار نزدیک با نماینده پژو دارد و به همین دلیل میتواند در میان انبوهی از خودروهای قدیمی روی خط تولید داخلی، به عنوان گزینه‌ای نسبتاً جدیدتر و مدرن‌تر مطرح باشد. بخصوص که روی تارا امکاناتی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی هم قرار گرفته که برای هر ماشین امروزی از نان شب واجب‌تر است. البته پیشرانه TU5 پلاس مورد استفاده از نظر بازدهی حرف چندانی در برابر موتورهای روز جهان ندارد اما در قیاس با پیشرانه قدیمی TU5 بهبود نسبی را تجربه نموده. همچنین از نظر طراحی هم نقطه ضعف‌هایی در ظاهر و مونتاژ تارا دیده میشود که البته بخشی از این قضیه به سلیقه شخصی افراد بازخواهد گشت. با تمامی این صحبت‌ها میتوان از تارا به عنوان قدمی هرچند دیرهنگام و کوچک اما مثبت و رو به جلو یاد نمود که پس از سالهای طولانی ما را با محصولی متفاوت و جدیدتر نسبت به خانواده 405 ایران‌خودرو روبرو ساخته است.

تارا

طراحی داخلی تارا

با وجود اینکه طراحان ایران خودرو تغییرات زیادی را روی بدنه تارا اعمال کرده‌اند تا به کل از پژو 301 متمایز باشد، اما در طراحی داخلی این اتفاق نیفتاده و همه چیز دقیقا همان است که در کابین سدان فرانسوی دیده می‌شود.

هر چند این کپی‌برداری باعث شده تا حس متفاوت بودن تارا از بین برود، اما در عوض استفاده از یک کابین امتحان پس‌داده که ارگونومیک خوبی دارد، می‌تواند موجب رضایت رانندگان و سرنشینان شود.

همچنین با توجه به فاصله 2652 میلی‌متری میان محورهای جلو و عقب تارا، کابینی نسبتا جادار و مناسب برای چهار- پنج سرنشین شاهد هستیم. از دیگر نکات مثبت تارا می‌توان به صندوق عقب بسیار جادار 640 لیتری اشاره کرد که به راحتی می‌تواند نیازهای مسافرتی خانواده‌ها را برآورده سازد.

تارا

طراحی بیرونی تارا

در همان ابتدای رونمایی از پروژه تارا k132 توسط ایران خودرو، ظاهر این محصول که در قسمت جلو و پشت نسبت به پژو 301 کاملا متحول شده بود، مورد انتقاد کارشناسان و علاقه‌مندان دنیای شد. چرا که استفاده از خطوط تند و تیز و اشکال هندسی هجومی در ظاهر یک سدان کوچک خانوادگی با فرم بدنه ملایم، چندان زیبا جلوه نکرده و به نظر می‌رسد کج‌سلیقگی‌هایی در طراحی این محصول ایران خودرو رخ داده باشد.

البته شاید محدودیت‌های اقتصادی در فرآیند تولید بخش‌هایی همچون سپر، چراغ‌ها و جلوپنجره سبب شده تا دست طراحان در ترسیم نمای چهره و ناحیه پشت خودرو تارا چندان باز نباشد و به همین دلیل مجبور به استفاده نامناسب از اشکال هندسی نسبتا ساده با حداقل انحنا شده باشند.

به هر حال این فیس‌لیفت اگرچه حالتی خشن و اسپرت دارد اما از لحاظ هماهنگی با پروفیل جانبی چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. با این وجود تارا در قیاس با تولیدات قدیمی موجود در بازار ایران همچون انواع مشتقات تندر 90، سمند و پژو پارس، بسیار مدرن است و می‌تواند نیازهای مشتریان ایرانی را که در یک بازار کم‌تنوع مجبور به انتخاب خودرو هستند، به نحوی قابل‌ قبول پاسخ دهد؛ اما در مقایسه با تولیدات روز دنیا باید گفت تارا چندان دلچسب و خوشایند طراحی نشده است.

ترسیم چراغ‌های به‌هم‌پیوسته عقب نیز با کمترین دقت و ظرافت انجام شده و برخلاف نمونه‌های مشابه خارجی همچون چراغ‌های سراسری پورشه و یا حتی برخی از محصولات جدید چینی، آن میزان دلربایی که انتظار می‌رود را از خود به نمایش نمی‌گذارد. اما همان‌ طور که اعلام شد در قیاس با تولیدات قدیمی فعلی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا می‌توان نمره قبولی به ظاهر تارا داد. هر چند تارا بر اساس پژو 301 ساخته شده اما از همتای فرانسوی‌اش 77 میلیمتر کشیده‌تر و 20 میلیمتر کوتاه‌تر است.

تارا

مشخصات فنی و امکانات تارا

مشخصات فنی

  1. موتور : TU5

  2. محور محرک : دیفرانسیل جلو

  3. گیربکس :5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک

  4. پیشرانه : 4 سیلندر 16 سوپاپ

  5. حجم موتور : 1598 سی سی

عملکرد فنی

  1. قدرت: 113 اسب‌بخار

  2. گشتاور: 144 نیوتن‌متر

  3. شتاب: 12.5 ثانیه

  4. سرعت : 190 کیلومتر برساعت

  5. مصرف ترکیبی : 7.06 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  1. نوع بدنه : کراس اور متوسط

  2. نوع شاسی: یکپارچه

  3. نسل (کد اتاق): نسل دوم

  4. طول : 4519 میلی‌متر

  5. عرض : 1748 میلی‌متر

  6. ارتفاع : 1466 میلی‌متر

  7. فاصله محوری : 2562 میلی‌متر

  8. وزن : 1190 کیلوگرم

  9. حجم باک : 50 لیتر

امکانات

  1. ترمز و پایداری : ترمزهای جلو و عقب دیسکی - ABS - HSA - ESC - EBA

  2. کیسه هوا : 2عدد (راننده و سرنشین جلو)

عکس های تارا

تارا

تارا

تارا

تارا

تارا

تارا

تارا

تارا

تارا

تارا

تارا

تارا

فیلم بررسی تارا

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری