طوطیا : سمند یک خودروی سدان است که از سال 1379 توسط شرکت ایران خودرو تولید میشود و علاوه بر فروش در ایران، به کشورهای دیگر نیز صادر شدهاست. سمند براساس پلتفرم پژو 405 ساختهشدهاست. سمند در ادبیات فارسی به اسبی گفته میشود که رنگی متمایل به زرد دارد. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.
پس از رشد صنعت خودروسازی در کشور کره که تقریباً همزمان با ایران آغاز به فعالیت نموده بود، تقاضای طراحی و تولید خودرو در افکار مردم ایران زیاد شد؛ نخستین بار در اوایل دهه هفتاد شمسی، طرح خودروی ملی در سازمانهای رسمی کشور از جمله مجلس شورای اسلامی، وزارت صنایع سنگین وقت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح گردید.در سال 72 مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران در مجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مأمور شد تا در چهارچوب یک برنامه تحقیقاتی، بر پایه مهندسی معکوس برای اولین بار در ساختار صنعت خودروسازی ایران، فرایند طراحی و ساخت خودرو به شیوه مقرون به صرفه را طراحی و تعریف کند.اصطلاح خودروی ملی اولین بار به یک خودروی مفهومی که در چهارچوب همین برنامه در این مرکز تحقیقاتی طراحی شده بود اطلاق گردید. پروژه خودروی ملی پروژهای موفق و نسبتاً کم هزینه بود که از طرف شهردار وقت تهران غلامحسین کرباسچی و وزارت صنایع سنگین وقت حمایت میشد. نمونههای اولیه این خودرو که به صورت آزمایشی بر پایه پلتفورم خودروی شورلت رویال باقی مانده از پیش از انقلاب طراحی و ساخته شده بود، بارها در نمایشگاههای خودرو در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در سالهای 72 تا 75 به نمایش گذاشته شد. در این پروژه برای اولین بار در ایران روشها و فرایند کامل ساخت یک خودرو مورد تحقیق و بررسی قرار میگرفت اثبات شد که در ایران توان طراحی و ساخت خودرو وجود دارد.
در انتها با انتقال مستندات به گروه صنعتی ایران خودرو با الهام از این طرح و احتمالاً با استفاده از اولین یافتههای تحقیقاتی مهندسین این مرکز، پروژه طراحی خودرو بومی در سال 1374 در گروه صنعتی ایران خودرو آغاز گردید.
با توجه به پیچیدگی طراحی پلت فرم و با اتکا به تجربه سازمان گسترش در پروژه خودروی ملی، شرکت ایران خودرو اقدام به خرید پلت فرم پژو 405 از شرکت پژو فرانسه نمود. همزمان با انجام این پروژه در ایران، شرکت فرست اتومیتو انگلستان اقدام به طراحی نمونه اولیه خودرویی بر روی شاسی و قوای محرکه خودرو پژو 405 برای تولید در یک شرکت تایوانی نموده بود که با توجه به ورشکستگی شرکت تایوانی و همچنین پیچیدگی طراحی بدنه، ایران این طرح را از شرکت فرست اتومیتو خریداری کردند اما چون شرکت فرست اتومیتو طراحی را خوب انجام نداده بود و ایران خودرو فهمیده بود این شرکت توانایی اصلاح آن را ندارد آن را به ایران برد و در آن جا مرکز تحقیقات ایران خودرو با جمعآوری فارغ التحصیلان دانشگاههای امیرکبیر، صنعتی شریف و چند دانشگاه صنعتی دیگر، طراحی خودرو ملی را در کنار مشاوران خارجی آغاز کرد. در این فرایند، اتاق نسبتاً کوچک و ارگونومی که متناسب با افراد کوتاه قد شرق آسیا ساخته شده بود بازطراحی شد.
سرانجام در سال 1379 از خط تولید سمند توسط رئیسجمهور وقت، سید محمد خاتمی رونمایی شد. هزینه طراحی سمند بین 120 میلیارد تا 500 میلیارد تومان تخمین زده میشود.
سمند معمولی اولین نسخه از سمند است که تولید آن از سال 1379 آغاز شد و تا 1388 ادامه یافت. سمند معمولی از لحاظ امکانات بالاتر از EL است و بین EL و LX قرار میگیرد. این نسخه از سمند تنها با موتور XU7 عرضهشد و برخلاف سمند LX نسخهٔ موتور ملی آن تولید نشد. از لحاظ طراحی نمای داخلی خودرو این مدل تفاوت چندانی با دیگر مدلها ندارد.
سمند الایکس، نسخه ارتقاءیافته سمند معمولی است. پروژه طراحی سمند LX از اسفند 1381 آغاز شد و این مدل در اردیبهشت 1383 وارد بازار شد.[16] ایران خودرو مدعی است سمند الایکس دارای قدرت فرمانپذیری خوبی است و از نکات مهم در طراحی سمند الایکس را ایمنی آن میداند. این خودرو در بازار ایران با دو موتور ایکسیو7 و ئیاف7 عرضه شد، اما برای بازارهای صادراتی علاوه بر این دو موتور، از موتور تییو5 نیز استفاده شد.[17] از تجهیزات اضافی به کار گرفته شده در مدل الایکس نسبت به مدل معمولی سمند میتوان به ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین (در برخی مدلها)، رینگ آلومینیومی، امکان تنظیم برقی صندلیهای سرنشینان جلو، سنسور هشدار دنده عقب و صندوق پران الکتریکی عقب نام برد و دارای دندهٔ دستی با گیربکس 5دنده میباشد.
سمند SE با امکانات کمتر نسبت به LX، جایگزین سمند معمولی و EL شد. این مدل در سال 1387 رونمایی و تولید آن در سال 1389 آغاز شد. تولید این مدل در سال 1397 پایان یافت. تفاوت این مدل با سمند معمولی و سمند کار از نظر فنی، تفاوت اکسل و کاهش وزن آن میباشد. از نظر طراحی نیز تفاوت SE با مدل معمولی و EL در طراحی چراغهای عقب، جلوپنجره و چیدمان دکمههای داشبورد است.
سمند SE بر خلاف LX، فاقد سامانه مالتیپلکس ، فرمان تلکسوپی و سنسور هشدار دهنده دنده عقب میباشد. همچنین پنجرههای عقب و آینههای جانبی آن دستی تنظیم میشوند. یعنی دارای سامانه ی مولتی پلکس و بدون هشدار دهنده همچنین طراحی چراغهای عقب این مدل با LX تفاوت دارد. موتور این تیپ ایکسیو7 (موتور استفاده شده در پژو 405) است.
علیرغم این که در باور عامه و به ادعای کارخانه، سمند خودرویی محکم و ایمن تصور میشد[51] در سال 97 با انتشار مستندی از شبکه من و تو به نام رپرتاژ و بررسی سمند در آن، ویدیویی از تست تصادف این خودرو توسط توسط مراکز معتبر ایمنی در اروپا و دتچم، یکی از زیر مجموعههای معتبر یورو انسیایپی شرکت است، منتشر شد که ایمنی سمند را به چالش میکشید.
در این تست سمند با سرعت 64 کیلومتر درساعت از رو به رو با مانع برخورد کرد. در نتیجه تست اتاق خودرو از قسمت رکاب و ستون A بهطور کلی تغییر شکل داد و تخریب شد. همچنین تایر و رینگ خودرو نیز با وارد کردن فشار به کابین امنیت راننده را به خطر انداخت. شدت صدمات در فضای پاها در ردیف جلویی قسمت صندلی راننده به حدی بود که موجب له شدن پای آدمک شد. ایربگ خودرو علیرغم این که عملکرد نسبتاً مناسبی داشت اما به خاطر تغییر شکل اتاقک حفاظت کاملی را به عمل نیاورده و موجب ورود ضربه و صدمات به قفسه سینه و سر آدمک شد. کارشناس تست این خودرو را مشابه خودروهایی که در بیست سال پیش در اروپا تست میشده ارزیابی نمود. همچنین صندلی خودرو نیز مورد تست برخورد از عقب قرار گرفت که حفاظت مناسبی از گردن آدمک نداشت. مجموع امتیاز دریافتی این خودرو یک ستاره از پنج ستاره بود و درنتیجه ایمنی سمند مردود اعلام شد. همچنین خودرو مورد تست آلایندگی با بنزین یورو 6 اروپایی قرار گرفت که نتیجه در اینجا قابل قبول بود. اما با کیفیت بنزین یورو 4 داخل ایران آلایندگی خودرو فراتر از حد مجاز ارزیابی شد.
کابین خودرو سمند ال ایکس EF7 بسیار ساده و در عین حال هماهنگ طراحی شده است. نمای ظاهری این سدان، چندان تفاوت خاصی با مدلهای دیگر سمند ندارد؛ البته به صورت کلی، مدلهای مختلف ماشینهای تولید داخل دارای تغییرات زیادی در ظاهر یا حتی داخل آن نیستند.
طراحی ظاهری EF7 در مقایسه با خودروهای خارجی نمره خوبی نمیگیرد؛ اما در برابر انواع وسایل نقلیه داخلی، این سدان خانوادگی امتیاز به نسبت بالایی دارد.
با نگاه اول به سمند LX EF7 استفاده از قطعات دکوراتیو طرح چوب در طراحی فضای درونی آن است که نظر شما را جلب خواهد کرد؛ این ویژگی تا حدی، داخل کابینه خودرو را از حالت سادگی خارج کرده و به آن نمای بهتری داده است.
مزیت مهم این سدان خانوادگی، جادار بودن کابین و فراهم کردن راحتی سرنشینان آن است که با فضای کافی در داخل ماشین، آسایش هر پنج سرنشین را فراهم میکند.
مشخصات فنی |
|
|
---|---|---|
عملکرد فنی |
|
|
ابعاد و اندازه ها |
|
|