تاثیرات شگفت انگیز یوگا برای کودکان

انتشار 28 آذر 1401
مطالعه 10 دقیقه

فواید یوگا برای کودکان

یوگا برای کودکان به شدت مورد توجه والدین قرار گرفته است. زیرا در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی نشان داده است که این ورزش، برای کودک تمرکز و سلامت ذهن را به ارمغان می‌آورد. البته قبل از اینکه بخواهید کودک خود را در این ورزش، وارد کنید، ابتدا باید حرکات مناسب او را بشناسید. اگر می‌خواهید فرزندتان سلامت روحی و ذهنی خود را حفظ کند، بهتر است او را در کلاس‌های یوگا ثبت‌نام کنید. اگر هنوز هم به مفید بودن این ورزش برای فرزندتان تردید دارد، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

کودک بدون رقابت به پیروزی فکر می‌کند

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، یکی از فواید یوگا برای نوجوان و کودکان، رشد فکری و شخصیتی آن‌هاست. در این ورزش هیچ رقابتی بین ورزشکاران وجود ندارد. بنابراین وقتی کودک یا نوجوان وارد این حیطه‌ی ورزشی می شود، بدون اینکه در فکر پیروزی از رقیب باشد، تنها به تعالی جسمی خودش فکر می‌کند. شما تا به حال از تلویزیون هیچ برنامه‌ای با موضوع رقابت یوگا را مشاهده نکرده‌اید. زیرا این ورزش تک است و بدون رقابت انجام می‌شود. در واقع همین که کودک و یا نوجوان را به رضایت درونی برساند، به تعالی شخصیتی او نیز کمک بزرگی می‌کند. از سوی دیگر با ایجاد حس رضایت درونی، کودک میل و اشتیاق بیشتری برای ادامه آن پیدا می‌کند.

یوگا باعث مراقبت کودک از جسمش می‌شود

در این ورزش، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و سایر اجزای بدن کودک یا نوجوان درگیر است. پس کودک به سلامت جسمانی می‌رسد. وقتی کودک وارد ورزش یوگا می‌شود، به اهمیت سلامت جسم خود پی می‌برد. از سوی دیگر او در این ورزش می‌آموزد که باید به بدن بیشتر احترام بگذارد. در واقع کودک احترام به جسم و سپس شخصیت خود را یاد می‌گیرد. این موضوع بر روی عزت نفس او تاثیر زیادی دارد.

یوگای کودک

بهبود تمرکز کودکان

یکی دیگر از فواید یوگا برای کودکان می‌تواند افزایش تمرکز باشد. هر کودکی برای درک موضوعات جدید پیرامون خود باید به دقت به آن‌ها نگاه کند تا بتواند آن‌ها را یاد بگیرد. در مقاله‌ای که توسط انجمن ملی روان‌شناسان منتشر شد؛ مشخص شد یوگا به تمرکز مؤثرتر کودک کمک می‌کند. کودکانی که در مورد آن‌ها صحبت شده بود، مشکلات توجه داشتند، اماADHD در آن‌ها تشخیص داده نشده بود.
معلمان علاوه‌بر تایید این مورد از لیست فواید یوگا برای کودکان، به لذت بخش بودن این تمرین برای کودکان مخصوصا هنگامی که آموزش‌ها به‌صورت ویدیویی دنبال می‌شوند اشاره کردند. طبق گفته‌ ‌آن‌ها، 96 درصد از معلمان تغییرات مثبتی در توانایی دانش‌آموزان برای تمرکز دیده‌اند که آن‌ را به‌عنوان یک پیشرفت قابل‌توجه توصیف می‌کنند.

کودک در حال یوگا

افزایش انعطاف پذیری

این مورد از لیست فواید یوگا در کودکان یکی از دلایل اصلی محبوبیت یوگا است. یافته‌های پروژه‌ای در برزیل در سال 2016 نشان داده است که چگونه یوگا توانایی‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 ساله را بهبود می‌بخشد.نمرات این کودکان در کلاس‌های تربیت‌بدنی مدرسه، تغییرات مثبتی را در انعطاف‌پذیری، قدرت و تعادل نشان داده است. این مورد از فواید یوگا برای کودکان نشان داده است عملکرد حرکتی بدن ‌آن‌ها به‌شکل قابل‌توجهی بهبود پیدا کرده است.

یوگا دانش کودکان را تقویت می کند

وقتی به دانش خود می پردازیم معمولا در رابطه با دنیا داخل فکر می کنیم در حالیکه حقیقت دارد موضوعی بنیادی است داشتن رابطه آگاهانه با بدن بسیار به ما کمک می کند. آگاهی از محدودیت ها و احساس توانایی غلبه بر آن ها ، قدرت به شما می دهد که به عزت نفس تبدیل می شود هم چنین یوگا باعث می شود که همه ماهیچه ها، استخوان ها، هوا را تنفس کنند.

باعث می شود بیشتر از خودمان مراقبت کنیم و به عملکردهای بدن احترام بگذاریم. با توجه به اینکه ما یاد می گیریم به دیگران با همان جدیت احترام بگذاریم و آنها را دشمن خود نپنداریم.

آنها را به داشتن عادات سالم تشویق می کند

هر برنامه ورزشی که ازدوران کودکی شروع شود به بچه ها کمک می کند تا از نظر جسمی فعال و سالم بمانند. یوگا نه تنها آنها را تشویق به داشتن عادات سالم می کند بلکه رویکردی سالم برای غذا خوردن، توانایی آرام کردن خود و تمرکز ذهن در پیش می گیرد.

یوگا پذیرش خویشتن را به کودکان آموزش می دهد

همان طور که یوگا به کودکان می آموزد با یکدیگر رقابت نکنند به آنها می آموزد که خودشان را همان طور که هستند بپذیرند و محترم بشمرند. در جامعه هرروزه افراد با پیام های بی شماری مبنی بر اینکه به اندازه کافی خوب نیستند دریافت می کنند اما با یوگا، کودکان یاد میگیرند خودشان را بپذیرند و دوست داشته باشند. با یوگا کودکان این درس ارزشمند را یاد می گیرند که با چه روش هایی بر احساسات ناخوشایند نسبت به خود و عدم اعتماد به نفس در دوران نوجوانی غلبه کنند.

کودک در حال انجام تمرین کششی

جلوگیری از منزوی بودن

همه ما می دانیم انجام ورزش هایی مانند فوتبال ،بسکتبال و … دارای فواید زیادی برای کودکان است.اما بسیاری از کودکان به چنین ورزش هایی علاقه ندارند و در کل به ورزش های رقابتی تمایل نشان نمی دهند.در حرکات یوگا هیچ رقابتی وجود ندارد.بلکه هدف یوگا افزایش تمرکز به خود شخص است.بنابراین اگر کودک شما به ورزش های رقابتی دسته جمعی علاقه ندارد و شما نیز از این موضوع نگران هستید و دوست فرزند شما روحیه تیم بودن را تجربه کند و با همسن سالان خود درورزش های مشترک شرکت کند ،یوگا بهترین گزینه است.


حرکات و تمرینات مناسب یوگا برای کودکان

در ادامه بهترین حرکات یوگا که کودکان می توانند انجام دهند را باهم بررسی می کنیم.

تمرین ویراسانا

کودک خود را روی زمین نشانده و زانوان او را دقیقا در زیر باسنش قرار دهید. دستان کودک را روی زانوانش قرار دهید ، زانوان او را باز کنید تا شکاف بین پاها افزایش یابد و سپس باسن او را به زمین نزدیک کرده و روی زمین قرار دهید.

  • در این وضعیت، باسن فرزندتان باید بین پاشنه پاهای او قرار بگیرد.

  • در حین انجام این حرکت نباید هیچ گونه احساس فشار و درد در ناحیه زانوان و کشاله ران کودک ایجاد شود.

  • انگشتان پاها را به حالت صاف روی زمین قرار دهید تا از اعمال فشار بر روی مچ پاهای کودک جلوگیری شود و سپس قسمت بالایی بدن فرزندتان را رو به جلو حرکت داده و در صاف ترین حالت ممکن بر روی زمین قرار دهید.

  • این وضعیت را به مدت 30 ثانیه حفظ کرده و سپس کودک را به حالت اولیه خود بازگردانید.

تمرین گوموکاسانا

  • کودک را روی زمین نشانده و پاهای او را دراز کنید.

  • پای چپ فرزندتان را خم کرده و در زیر باسن سمت راستش قرار دهید.

  • پای راست او را نیز خم کرده و آن را بالای ران سمت چپش قرار دهید.

  • دو زانوی کودک را به یکدیگر نزدیک کنید.

  • بازوی چپ او را به آرامی کشیده و آن را پشت سرش قرار دهید.

  • بازوی راست او را نیز دراز کرده و آن را به پشت دست سمت چپش برسانید.

  • تنه کودک را صاف نگه دارید ؛ به طوری که قوز نکرده باشد و در ادامه فرزندتان باید قفسه سینه خود را ستبر کند.

  • از فرزندتان بخواهید تا در حین انجام این حرکت، دم و بازدم منظمی داشته باشد.

تمرین آسانا

  • فرزندتان را به پشت بخوابانید ، پاهای او را بلند کرده و زانوانش را به قفسه سینه اش نزدیک کنید.

  • در این مرحله فرزندتان باید انگشتان بزرگ پای خود را با دستان خود نگه داشته و عضلات باسن خود را منقبض کند.

  • همان طور که سر کودک بر روی زمین قرار دارد ، باید چانه خود را به قفسه سینه اش نزدیک کند.

  • پاشنه پاهای او را به سمت بالا برده و بازوانش را عقب نگه دارید.

  • کودک باید در این مرحله گردن و شانه های خود را به سمت زمین فشار دهد و به عبارت دیگر او باید کل ناحیه پشت و ستون فقرات خود را روی زمین فشار دهد.

  • از فرزند خود بخواهید در حین انجام این حرکت ، دم و بازدم منظم داشته باشد و این وضعیت را به مدت30 ثانیه حفظ کند.

  • کودکتان را به حالت اولیه خود بازگردانده و اجازه دهید قبل از شروع تمرین بعدی ، چند ثانیه ای روی زمین دراز کشیده و استراحت کند.

تمرین بجانگاسانا

  • از فرزند خود بخواهید روی شکمش دراز کشیده و دستانش را کنار خود قرار دهد. پاهای او را در کنار هم قرار دهید ، به طوری که انگشتان پا کنار هم قرار بگیرند.

  • دستان او را تا شانه ها بالا آورده و کف دستانش را روی زمین قرار دهید.

  • از او بخواهید وزن بدن خود را روی دستانش اعمال کرده و سر و تنه خود را از سطح زمین بلند کند. توجه داشته باشید که در این وضعیت ، بازوان کودک باید خم شده باشد.

  • در این وضعیت ، گردن کودک باید در راستای بدن قرار گرفته و از بلند و یا خم کردن آن خودداری شود.

  • از فرزندتان بخواهید باسن ، ران و پاهایش را به زمین فشار دهد.

  • کودک در حین انجام این حرکت باید دم و بازدم منظم داشته باشد و این وضعیت را حدود 15 الی 30 ثانیه حفظ کند.

  • برای بازگشت به وضعیت اولیه ، دستان او را به آرامی خم کرده و بدنش را روی سطح زمین قرار دهید.

تمرین مارجاریاسانا

  • کودکتان را به صورت چهار دست و پا بر روی زمین قرار دهید.

  • در این وضعیت بازوان باید به صورت عمود بر کف زمین قرار گرفته و زانوان به عرض باسن از هم فاصله بگیرند.

  • از فرزند خود بخواهید رو به جلو نگاه کرده و دم و بازدم منظمی داشته باشد. ستون فقرات کودک در این بخش باید در صاف ترین حالت ممکن باشد.

  • از او بخواهید عضلات بدن خود را منقبض کرده و نفس خود را به مدت 5 ثانیه در سینه حبس کند.

  • کودک در ادامه انجام این تمرین می‎ تواند چانه خود را کمی به قفسه سینه نزدیک کرده ، چند ثانیه نفس خود را در سینه حبس کند و سپس به حالت اولیه خود بازگردد.

  • این تمرین را 5 الی 6 بار تکرار کنید.

تمرین ستو بندهاسانا

  • کودکتان را به پشت بخوابانید.

  • زانوان او را خم کرده و پاهایش را به عرض لگن باز کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که مچ پا و زانوان کودک در یک خط قرار داشته باشند.

  • از او بخواهید سر و تنه خود را از سطح زمین بلند کرده و چانه ش را به قفسه سینه نزدیک کند.

  • در ادامه کودکتان باید عضلات بدن خود را منقبض کرده و ران هایش را به موازات یکدیگر بر روی زمین قرار دهد.

  • این وضعیت را به مدت 1 دقیقه حفظ کرده و سپس او را به حالت اولیه خود بازگردانید.

  • بعد از اتمام این حرکت ، کودک باید به آرامی نفس عمیق بکشد.

تمرین آدو موکا سواناسانا

  • فرزندتان را در حالت چهار دست و پا قرار دهید.

  • زانو و بازوان او را صاف کرده و باسنش را به سمت بالا بکشید ، به طوری که حالت بدنش به شکل عدد هشت در بیاید.

  • انگشتان پا های او را به حالت آزاد و به سمت بیرون قرار دهید و سپس از او بخواهید که دستان خود را بر روی زمین فشار داده و گردن خود را در صاف ترین حالت ممکن قرار دهد.

  • در این وضعیت ، گوش کودک باید قسمت داخلی بازوانش را لمس کند و نگاه کودک به سمت ناف خود باشد.

  • این وضعیت را به مدت چند ثانیه حفظ کرده و سپس با خم کردن زانوان فرزندتان ، او را به وضعیت اولیه خود بازگردانید.

یوگا کودکانه از چه سنی باید شروع شود؟

والدینی که می‌خواهند کودک خود را برای ورزش یوگا آماده کنند، می‌توانند کودک را بعد از سن 4 سالگی به این رشته بفرستند. زیرا کودک در این سن، ساختار بدنی ثابت دارد. انعطاف بدن کودک نیز به پیشرفت او در این ورزش کمک می‌کند. از سوی دیگر به دلیل رشد عقلی، کودک به خودآگاهی بیشتری رسیده است. کودکانی که به دلیل پیش‌فعالی، بیش از حد بازیگوش هستند، با کمک یوگا آرام‌تر می‌شوند. در واقع این ورزش باعث رشد شخصیتی کودک نیز می‌شود.

سخن پایانی

کودکان با مدیتیشن و تمرینات یوگامهارت های خود را از لحاظ توجه، خودآگاهی و خود مدیریت افزایش می دهند که منجر به تصمیم گیری مسئولانه و درست آن ها در جامعه می شود.مطالعات نشان داده اند که این کودکان شادتر و انعطاف پذیرتر هستند.کودکانی که حرکات یوگا را انجام می دهند متعهدترند و احترام بیشتری نسبت به افراد وطراف و جهان دارند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری